Friday 23 May 2014

Projek Kumpulan Puisi Hazama Harun - Alumni Kelas Asas Blog dan Penulisan Kreatif

Kapsul Nurani yang memuatkan coretan
Aiza Zizan di dalamnya. Dapatkan sekarang.
Teks : Monalita Mansor
Gambar : Carian Google

Assalamualaikum dan Salam Serumahtangga. Bismillah.

Penulisan terbahagi kepada beberapa genre. Selain daripada novel dan cerpen, alumni Kelas Asas Blog dan Penulisan Kreatif ini berkebolehan dalam proses penciptaan puisi. Bersumberkan daripada blog beliau
http://hazamaharun.blogspot.com/2014/05/projek-kumpulan-puisi.html

saya kongsikan catatan Aiza Zizan a.k.a Hazama Harun dalam usaha mengumpul sejumlah puisi untuk diabadikan dalam bentuk buku.


Alhamdulillah, saya bersyukur kerana usaha saya mengumpul sejumlah puisi telah dipermudahkan oleh Allah. Selama ini saya kurang memberi perhatian kepada penyimpanan karya secara sistematik. Saya menulis di mana-mana, di dalam buku catatan, di dalam komputer, di laman muka buku, di grup sastera di alam maya dan sebagainya.

Saya terpanggil untuk membukukan puisi-puisi saya setelah mendapat maklum balas daripada rakan seperjuangan, apatah lagi melihat beberapa orang daripada mereka yang giat berpuisi sudah mula menerbitka kumpulan puisi persendirian. Maka, saya dengan gigihnya menyelongkar khazanah yang ada, mencari gali semula puisi-puisi saya sehingga terkumpullah sebahagiannya. Tidak kurang juga yang sudah hilang entah ke mana.

Mana-mana puisi yang ada, saya semak semula. Saya edit dan baiki kerana ada puisi yang saya rasakan mentah dan tidak cukup rencah. Maklum saja, antara puisi-puisi itu digarap ketika usia masih remaja, ketika pemikiran pun tidak begitu kritis dan adakalanya ditulis dengan tergesa-gesa. Sebahagian puisi yang baharu saya tambah, agar relevan dengan isu semasa.

Apa yang diajar di kelas asas blog dan penulisan kreatif?

1. Pertama sekali, guru online akan analisis pelajar untuk melihat minat, kecenderungan, dan kemahiran. Analisis ini akan menentukan fokus blog dan genre penulisan kreatif. Pelajar perlu menyiapkan 44 entri sepanjang kelas berlangsung. Entri di blog ini merangkumi catatan harian, ulasan buku, tugasan yang diberi, cerpen, dan travelog pengalaman.Antara tugasan yang diberikan adalah menulis babak/cerita pendek berdasarkan gambar, potongan ayat, dan perkataan.Pelajar perlu menyiapkan sekurang-kurangnya 2 cerpen dalam 44 entri.

2. Saya mahu tulis novel bukan cerpen. Kelas ini sesuaikah untuk saya?

Pelajar akan diberikan e-book 101 Tip Penulisan Novel secara percuma bersama 2 e-book lain iaitu Asas Blog dan Kompilasi Cerpen Rautan Kasih. Dalam e-book 101 Tip Penulisan Novel ini, terkandung tip memulakan penulisan novel sehinggalah tip berurusan dengan penerbit. Latihan yang diberikan memang cerpen, namun aplikasinya masih sama. Apa yang dipelajari boleh digunakan untuk menulis novel.

3. Pukul berapa dan hari apa kelas berlangsung?

Ia boleh berlangsung setiap hari, dua hari sekali, seminggu sekali. Terpulang pada pelajar. Tiada waktu yang spesifik. Pelajar dan guru online akan berkomunikasi melalui mesej dan group di FB. Setiap kali siap tugasan, maklumkan kepada guru online untuk disemak (untuk tugasan dan cerpen). Dari semasa ke semasa, guru online akan pantau blog pelajar.

4. Jika saya sertai kelas ini, adakah “confirm” karya saya akan diterbitkan?

Tidak ada jaminan daripada guru online. Semuanya bergantung pada usaha dan rezeki. Guru online hanya membantu, menunjukkan jalannya.

5. Saya sudah ada manuskrip yang sudah/sedang ditulis. Adakah saya boleh berikan kepada guru kelas online untuk dibaca dan diberi komen penambahbaikan?

Cerpen dan sinopsis novel yang terperinci (setiap bab)., boleh sahaja diletakkan di entri blog, guru online akan baca dan ulas. Kalau manuskrip novel yang tebal, ini tidak termasuk dalam yuran kelas. Pelajar dan guru online perlu berbincang sekiranya ada bayaran tambahan. Sekiranya kelas sudah tamat, pada masa akan datang, para pelajar boleh mendapatkan perkhidmatan mengulas manuksrip daripada guru online.

Berminat, hubungi saya
Facebook: Monalita Mansor
emel: monalitamansor@gmail.com


whatsapp: 011 19737269


No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung