Sunday 22 December 2013

Semua Baru

Teks : Monalita Mansor
Gambar : Carian Google

Assalamualaikum dan Salam Serumahtangga. Bismillah.

Baju seragam anak-anak sudah dibeli? Berapa harganya sehelai? Saya tanyakan kertas harga di kedai-kedai biasa, bukannya pusat beli belah terkemuka. Jika di pusat beli belah terkemuka, kita harus menanggung kos sewa tapak, kos elektrik, kos air, kos overhead yang ditanggung pekedai. Dan, sewanya tentulah berganda-ganda daripada kedai biasa kan?

Jika anak kesayangan comel-comel, busyuk-busyuk kita baru masuk sekolah, memanglah kita tiada pilihan. Semuanya harus baru. Tetapi kalau anak-anak sekadar naik kelas, pada pendapat saya sepasang atau dua pasang memadailah.

Semalam saya terbaca status Tuan Shamsuddin Kadir tentang tanggungjawab kepada jiran. Kekesalannya kerana membiarkan jirannya muflis sehingga dilelong rumahnya.

Saya juga teringatkan ceramah Ustaz Don di Singapura mengenai seorang hamba Allah yang amanah dan kaya tetapi terhumban ke dalam api neraka kerana membiarkan adik perempuannya terbiar dalam kemiskinan.

Nampak tak? Apa kata pada 2014 ini, kita ubah sedikit pandangan daripada rasa seronok kerana rumah jiran kita dilelong atau dalam kesusahan, rasa seronok dengar keluhan adik-beradik kita tentang duit nak beli keperluan sekolah tak cukup, ditambah perisa dengan ayat "padan muka, berlagak sangat!"rasa menyampah dengar adik-beradik kita yang berada membeli keperluan selengkapnya untuk anak-anaknya dengan ayat "elleh...nak menunjuk-nunjuk la tu...!". KEPADA rasa ingin mengongsi susah dengan mereka. Mengongsi kegembiraan mereka.

Kalau anda berkemampuan, bawalah anak jiran atau anak buah anda ke kedai, belikan mereka barang sepasang dua seragam baru. Jika tidak, baju sekolah lama anak-anak tu, basuh bersih-bersih, curah pewangi banyak-banyak, seterika dan sedekahkan kepada mereka. 

Cadangan ini adalah berasaskan realiti yang berada di depan mata saya juga. Ini simpanan tetap akhirat, tau. Saya lihat mereka yang melakukan itu semakin kaya dan bahagia. Wallah hu alam.


350 blog, 21 kelas 13 guru dedikasi bertugas. Selamat datang pelajar baru Disember. Semoga mendapat manfaat dan berkongsi manfaat. Alhamdulillah, selain kelas onlne, kami kini mula bergerak secara offline atas permintaan. Terima kasih agensi swasta dan kerajaan yang menjemput saya, saya 'tangguhkan dulu ya'. Insya-Allah bermula April 2014. Sertai kami untuk kelas online dan offline berikut.
1. Kelas asas blog dan penulisan
2. Kelas asas blog dan fan page mula bisnes
3. Kelas belajar iklan mudah.my ( Zaila Mohamad)
4. Kelas penulisan kreatif Monalita Mansor dan Mazlia Murat)
5. Pendaftaran rakan niaga/guru online dibuka.
6. Kelas akaun bisnes, 10 penyertaan percuma bagi yang mendaftara kelas bisnes, jadual Januari. Insya-Allah.
7. Bagi kelas offline sekitar Johor boleh berhubung terus dengan Anys Idayu Zakaria dan Norazizah Sudin.
8. Manakala sekitar Bangi dan Melaka, berhubung dengan Nisa Nua
9. Sekitar Shah Alam, berhubung dengan Aishah Hussein Ashikin Hashim.
Selain itu boleh juga dengan Wani Mn, untuk Sabah berhubung terus dengan Mie Normi

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung