Sunday 21 August 2016

Sungai Pahang Mengamuk

Saya kira, banjir 2014 merupakan banjir paling traumatik buat rakyat Malaysia amnya dan rakyat negeri terlibat khususnya.

Saya berpeluang melewati Sungai Pahang pasca banjir dan tergamam dengan kemusnahan yang berlaku.

Namun, Sungai Pahang bukan asing dengan banjir. Dulu-dulu, ketika banjirnya masih jinak airnya hanya mencecah ke tepi jalan raya.

Musim cuti sekolah bulan 12 memang masa yang ditunggu-tunggu. Biasanya ayah akan hantar saya ke rumah We di Kampung Durian Tawar. Sebenarnya rumah We beralamat di Kg Jelam. Betul-betul di selekoh selepas Masjid Kg Jelam.

Dulu-dulu, kalau naik bas, masjid itulah landmarknya untuk kami bersedia menekan loceng bas. Rumah We, bertiang tinggi di atas bukit yang jaraknya lebih kurang 500 meter dari Jalan Temerloh-Triang.

Begitupun sebab ia bersebelahan dengan Kg Durian Tawar, kami gelar Durian Tawar sahaja. Pak We Lias, bekas guru besar SK Durian Tawar.

Kalau balik ke sana, tentulah mandi sungai perkara yang paling seronok dibuat. Istilahnya 'kair' atau 'diair' maksudnya mandi.

Pernah, saya, Kak Intan dan Kak Kida mandi di tepi jalan raya semasa banjir disebabkan air besar mencecah hingga ke jalan raya.

Allah, kalau kenangkan...langsung tak terfikirkan bahaya. Allah sahaja yang mengetahui.


No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung