Friday 26 February 2016

Rezeki Emosi

Assalamualaikum dan Salam Serumahtangga

Teks. : Monalita Mansor
Gambar : Peribadi

Beberapa lama selepas berhenti kerja dan kerjaya penulisan juga hampir teguh, beberapa ujian melanda. Kewanganlah terutamanya.

Kerjaya penulisan juga bertemu gelombangnya apabila terlibat dengan isu-isu semasa dunia kepengarangan seperti royalti, hak cipta dan manuskrip.

Lalu, emosi memang merudum dan saya terus berenang di lautan duka. Datang seorang kawan, memujuk saya berhijrah. Berhijrah dalam ertikata menukar segala-galanya yang berkaitan dengan dunia kepengarangan saya.

Pada masa yang sama, si kecil yang manis ini hadir di depan pintu. Kulitnya putih, matanya sepet, hidungnya kembang dan mukanya masam. Tapi, pertama kali didukung dia tak menangis.

Perasaan jadi berbunga dan itulah mulanya. Rupa-rupanya Allah bagi bonus dengan caranya sendiri.

Semenjak kehadiran si kecil yang kini berumur hampir lapan bulan, saya telah menyiapkan dua manuskrip, dua masih lagi dalam bikinan, beberapa buah cerpen dan semuanya itu berlaku dalam tempoh 6 bulan.

Walaupun ada yang mencebir mengatakan kerjaya mengasuh bayi ini low class, kerjaya untuk mereka yang hilang harapan- dan ia sangat menyinggung perasaan, saya harus menerima bahawa manusia punya kesakitan tersendiri dan mereka menyalurkannya dengan komen-komen negatif.

Abaikan, mereka memang sakit!

Natijahnya, saya bahagia dengan kehadiran si manis kecil ni.

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung