Tuesday 4 March 2014

Terus Melangkah Sebagai Suri Rumah Bergelar Penulis

Teks : Monalita Mansor (4)
Gambar : Carian Google

Assalamualaikum dan Salam Serumahtangga. Bismillah.

Getaran Jiwa,
melanda hatiku,
tersusun nada
irama dan lagu
walau hanya sederhana
tetapi tak mengapa

lagu ini menjadi malar segar sehingga kini. Apakah sebabnya? Sebab P. Ramleekah? sebab melodikah? sebab liriknya kah? pada huruf 'ha'nya kah, atau huruf 'ba'nya kah?....err...abaikan dua soalan terakhir tu.

Perkara ke-3 untuk para suri rumah fikirkan apabila mulai meletakkan sepasang tangan berkematu itu di papan kekunci, ialah kemahuan untuk meneroka dan mengambil tahu sekitar. Kata kunci 'kemahuan' itu didasarkan daripada perkataan 'mahu'.

Petuanya ialah sentiasa rasakan diri anda seorang pelancong asing yang pertama kali datang ke Malaysia. Jadikan setiap apa yang ada di dalam pandangan anda sesuatu yang mengujakan. Cakna dengan subjek tersebut setelitinya.

Contohnya; anda melihat bunga kertas. Bunga yang sudah sangat biasa dengan kita. Tapi, anda seorang penulis harus memandang bunga kertas sebagai bougenvilla. Anda harus memandang ia sebagai bunga yang mempunyai pelbagai spesis, harus ambil tahu bagaimana hendak menanamnya, berapa lama jangka hayatnya, apakah bunga lain yang termasuk dalam keluarga bunga kertas. Anda harus tahu sekecil-kecil perkara mengenai bunga tersebut kerana tugas anda, menyampaikan pula maklumat tersebut kepada pembaca.

Daripada segi bahasa penulisnya, sentiasa kreatif dalam menggarap cerita dari sudut pandangan yang berbeza.

Tak ada masa nak buat blog? hubungi saya tanpa lengah. Ada pakej menarik untuk anda.

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung