Friday 28 February 2014

Langkah Demi Langkah Membina Kerjaya Sebagai Penulis

Teks : Monalita Mansor (2)
Gambar : Carian Google

Assalamualaikum dan Salam Serumahtangga. Bismillah.

Perkara utama apabila memulakan sesuatu ialah nawaitu atau dalam bahasa Malaysianya, niat. Jadi, soal diri anda, kenapa anda menulis. Tak kiralah soalan tu soalan lisan, bertulis, objektif, subjektif dan nak dijawab secara esei, secara point sahaja, terpulang. Sebab jawapannya ada di dalam diri anda. Tak ada pemeriksa markah yang mencerlung anda sampai nak terkeluar biji mata. Tak ada cikgu yang berdiri bercekak pinggang dengan muka bengis di depan meja menunggu jawapan anda.

1. Kerana Allah
Inilah sebab yang paling murni, tapi sangat sukar dilakukan. Apabila bersandarkan sebab ini, segala tulisan kita, harus menurut lentur Al Quran dan Hadis, menyampaikan yang bermanfaat. Ini disebabkan kerana, apa yang kita tulis, memberi impak kepada kita walaupun kita sudah disimpan jauh kat dalam tanah. 

2. Memberitahu
Mahu memberitahu sesuatu maklumat kepada khalayak. Cara memberitahu atau cara gaya penulisan mungkin tidak mengikut lentur syariah, tapi niat masih mahu memberitahu perkara yang bobrok kerana ingin memberi pengajaran.

3. Berkongsi kemahiran
Contoh; sebagai bekas kakitangan bank, saya tak fikir kenyataan OUT OF SERVICE itu memberi makna lain selain mesin pokai! bagi pelanggan. Walhal ia juga mempunyai maksud resit habis, kabel kena santap dek Cik Ti, black out, head office terbakar dan sebagainya. Maka, tugas saya yang mempunyai kemahiran itu untuk berkongsi dan mengelak salah faham.

4. Glamer
Ini niat saya, masa mula-mula menulis dulu. Sudahnya tak ke mana. Cuma mungkin mutakhir ini, glamer anda sebagai penulis mungkin boleh ditambah apabila karya anda dipindah ke layar lebar atau layar kaca. Walaupun plotnya sudah ke laut. 

5. Membalas Dendam
Pelik tapi benar. Tapi ada orang yang menulis sebab nak menghentam orang-orang yang paling dibenci, dimenyampah di alam nyata dan dipindahkan ke media tulisan. Maka, akan muncullah nama watak yang pelik dan susah nak disebut.

6. Melepaskan perasaan
Inilah juga di antara 1001 sebab. Wahana escapisme daripada dunia realiti. Penulis di dalam realiti seorang yang pendiam, pemalu, terasing, menjadi mangsa dera, trauma dan tiada tempat melepaskan perasaan. 

Kendatipun apa alasannya, pastikan ia dapat memberi sesuatu nilai untuk khalayak pembaca di luar sana. Mereka, mengharapkan kita memberi pilihan bahan bacaan terbaik untuk mereka. Ayuh bermula sekarang. 



Dalam pada itu, jika anda berminat untuk berniaga, tetapi kekurangan modal, boleh juga menyertai program Rakan Niaga Akademi Bekerja di Rumah.

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung