Saturday 14 November 2015

Mencari Ikhlas Maziah di dalam 3 Wanita Yang Aku Cinta

RM30 termasuk caj pos
3 hadiah misteri menanti pembeli bertuah
Teks dan Gambar : Monalita Mansor

“Pernah?” tanya lelaki berbadan kurus yang hanya berbaju t tanpa dimasukkan di dalam seluar jeans yang melusuh. Leher baju t-nya juga sudah hilang regangan.
            “Awak memang pandai cari alasan kan? Dasar lelaki tak bertanggungjawab.” Wanita yang bertudung bawal berbaju t muslimah itu melengkingkan suara. Meski tidak tinggi, masih membuatkan lelaki berkepala gondol itu memanggung kepala.
            “Saya cuma tanya, sepanjang usia per- kahwinan kita ni, pernah tak awak berperasaan begitu?” Afendy melepakan jasad di sebelah perempuan yang sedang duduk bersandar di kerusi batu menghadap ke arah tasik yang tenang itu.
            “Apa yang awak nak sebenarnya? Selama ni, awak seksa saya. Saya dah lakukan apa yang terbaik, sebagai isteri.” Suara perempuan yang masih isterinya itu tidak meninggi lagi, tetapi berbaur sebak.
            “Awak ikhlaskah menyeksa diri? Atau awak paksa diri awak  tapi awak bayangkan orang lain semata-mata sebab terpaksa berkahwin dengan saya?” Afendy tegakkan tubuh. Menanti-nanti jawapan dari ulas bibir wanita yang bakal ditalak tidak lama lagi.
Dia bukanlah sesiapa sewaktu mengangguk bersetuju untuk mengahwini Maziah. Harta tiada, rupa apatah lagi. ‘Muka pecah bumbung rumah orang!’ kata kawan-kawannya tatkala mereka berkumpul di depan bengkel kimpalannya sekali-sekala.
            Maziah perempuan baik-baik. Tuturnya sopan, lakunya berpekerti walaupun kelihatannya agak kasar pada luarannya. Maziah juga tidak berkata tidak mahu pun berjumpa dengan Afendy, berbincang jika sekiranya tidak bersetuju dengan perkahwinan itu. Maziah, malahan akur dengan kehendak emak saudaranya. Dia juga antara orang yang tersibuk menyediakan perlengkapan perkahwinan walaupun duit hantaran disediakan oleh emak saudaranya. Cuma beralih tangan ke telapak tangan Afendy untuk menjaga air muka semua pihak.

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Tabung